Ośmiogodzinny system pracy to standard pracowników biurowych. Oczywiście w tym czasie każdy pracownik ma prawo do określonych przerw w czasie pracy. Oddzielnym tematem jest jednak zapewnienie pełnego komfortu pracownikom. Te obracają się nie tylko wokół bezpieczeństwa, ale i higieny co sprawnie regulowane jest przez przepisy BHP. My dziś powiemy sobie nieco więcej na temat jadalni i kuchni dla pracowników właśnie zgodnie z założeniami BHP. Jak się okazuje to, gdzie pracownicy zjadają posiłek w czasie pracy podlega odpowiednim przepisom, które pracodawca musi przestrzegać.
Szafki śniadaniowe
Szafki śniadaniowe to jeden z typów szafek skrytkowych. W szafach śniadaniowych przechowywane mogą być typowe artykuły spożywcze jak kawa, czy herbata, jak i np. sztućce, czy naczynia. Niektóre firmy posiadają swoje tzw. stołówki, jadalnie, wówczas tam te szafki doskonale się sprawdzają. Jednak dzięki swoim niewielkim wymiarom śmiało mogą być lokowane w mniejszych przeznaczonych do tego pomieszczeniach. Wielkość tych szafek ułatwia utrzymanie czystości. Bezpośredni kontakt z żywnością powoduje, że szafki muszą być wykonane z wysokiej jakości materiałów – w tym wypadku najczęściej proponowana jest blacha kwasoodporna.
Kuchnia pracownicza
Sama kuchnia nie powinna sąsiadować z pomieszczaniami brudzącymi. Zakłada się, że każdy pracownik powinien mieć swoje krzesło. Najczęściej więc stosuje się sprawdzony model – duży stół i odpowiednia ilość krzeseł. Bardzo często w tzw. pomieszczeniach jadalnych mamy tzw. blaty kuchenne – te powinny być takich rozmiarów, by posiłek mogło przygotować kilka osób (a najlepiej wszyscy pracownicy). Do podstawowych elementów wyposażenia jadalni dla pracowników zalicza się lodówkę, zlew, zmywarkę, czy piekarnik. Jadalnia powinna być także dobrze wentylowana i oświetlona. W jadalni nie powinno zabraknąć także czajnika, suszarki do naczyń, czy szafki w której naczynia można przechować. Nie odłącznym elementem są również estetyczne kosze na śmieci, ręczniki papierowy, czy dystrybutor z wodą do picia.
Kuchnia dla pracowników, a czystość
Kuchnia w biurze chociażby ze względu na trwały kontakt z żywnością powinna być szczególnie zadbana. Z jednej strony może być zatrudniona osoba dbająca o ten szczegół, często jednak to pracownicy między sobą dogadują się w kwestii dyżurów przy utrzymaniu czystości w pomieszczeniu. Do podstawowych czynności, których nie należy zaniedbywać należy m.in. opróżnianie koszy na śmieci, wymianę brudnych ręczników, czyszczenie zlewów, podłóg i stołu, czy odkamienianie czajnika.
Jadalnia pracownicza
Pomieszczenie, które pracodawca przeznacza na jadalnie powinno być w siedzibie firmy. Ewentualne wychodzenie z budynku może być bowiem kłopotliwe, zwłaszcza zimą. Zgodnie z Polskimi normami jadalnia powinna być odpowiednio ogrzewana, wentylowana i oświetlona. Zarówno podłogi i ściany powinny być wykonane z wysokiej jakości materiałów, które umożliwią utrzymanie czystości, jak i nie będą przepuszczać wilgoci.
Jadalnia pracownicza – co jeszcze warto wiedzieć?
Jeżeli w jadalni panuje zakaz palenia należy zawiesić widoczną informacje. Jadalnia w której pracownicy sami przygotowują swoje posiłki powinna składać się z dwóch części. Pierwsza to ta w której pracownik może posiłek przygotować, a także po sobie pozmywać. Druga cześć to ta zaopatrzona w krzesło i stół w którym pracownik może spokojnie zjeść przygotowany posiłek. Dobrze, gdy w jadalni znajduje się urządzenie do podgrzewania posiłków.